De domeinnaamserver is mogelijk niet beschikbaar

DNS server reageert niet

Geupdate op:

DNS
De domeinnaamserver is mogelijk niet beschikbaar

Het is goed mogelijk dat je eens te maken krijgt met de melding: de domeinnaamserver is mogelijk niet beschikbaar. De oorzakenkunnen zeer uiteen lopen maar belangrijker is natuurlijk hoe je deze melding kunt oplossen. We leggen verschillende mogelijke oplossingen uit die uitkomst bieden.

Router opnieuw opstarten of volledig resetten

De eerste oplossing is er één die bijna altijd het probleem verhelpt. Je hebt er ook geen enkele technische kennis voor nodig, dus dat is ook weer fijn. Zorg dat je de stroom van de router afhaalt zodat het apparaat opnieuw kan opstarten. Dit kun je eenvoudig doen door de stekker uit het stopcontact te halen en er weer in te doen. Het komt vaak voor dat het geheugen in de router vol zit en geleegd moet worden. Biedt deze oplossing geen uitkomst kies dan voor een hard reset. Je moet hiervoor inloggen op de router, dit is meestal mogelijk door je ip-adres in de internet browser in te voeren. Na het inloggen heb je de mogelijk om een hard reset uit te voeren. Alles wordt dan teruggezet naar fabrieksinstellingen en worden alle eventuele foutmeldingen verdwenen.

Andere DNS server gebruiken

Het kan ook voorkomen dat de DNS server niet juist kan communiceren met je router. Dit resulteert in een onstabiele of in het ergste geval, geen internet verbinding. Je kunt dan proberen om gebruik te maken van een alternatieve DNS server. DNS servers zijn te wijzingen in het controlepaneel van je router. Je kunt inloggen op de router door je IP-adres in te voeren in het adresbalk van je internetbrowser. Inloggen doe je met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Standaard is zowel de gebruikersnaam als wachtwoord ‘admin’. Het is belangrijk om na de wijzigingen je internetbrowser te herladen.

Apparaat opnieuw opstarten

Een andere mogelijke oplossing is het opnieuw opstarten van je apparaat. Of het nu een computer, laptop, smartphone of tablet betreft. De software wordt dan opnieuw opgestart waardoor eventuele foutmeldingen verdwijnen. Ook zal de netwerkmodule opnieuw proberen verbinding te maken met de router.

Internet provider heeft storing

Wanneer alle beschreven oplossingen geen succes bieden zou het ook zomaar kunnen zijn dat je internet provider last heeft van een storing. Daardoor kan het gebeuren dat je geen internet verbinding hebt. Je kunt in veel gevallen op de website van je internetprovider controleren of er storing is. Voor de meest recente informatie kun je ook op hun social media kanalen kijken. Het kan ook zijn dat je geen verbinding hebt omdat het onderhoudswerkzaamheden betreft. Hier wordt je echter altijd tijdig over geïnformeerd.

Plaats een reactie